Jeśli chodzi o jakąkolwiek formę rozrywki, zawsze trzeba spodziewać się nieoczekiwanego. Od niezwykle popularnego koreańskiego streamingu mukbang po filmy o wycinaniu mydła i piasku kinetycznym — istnieją trendy, które początkowo możemy zlekceważyć jako dziwne, ale później okazuje się, że zyskują one światową popularność.
To samo dotyczy branży gier wideo, w której gra może wydawać się już ukończona lub niewarta grania. Jednak niektóre z tych tytułów stały się największymi grami wideo, jakie kiedykolwiek istniały, bijąc rekordy i zmieniając doświadczenia milionów graczy. Czasami przypomina to szukanie świetny wybór, jeśli chodzi o ogólne wrażenia z automatów– najbardziej nieznany, undergroundowy wybór może po prostu stać się Twoim ulubionym.
Przyjrzyjmy się czterem grom wideo, które nie miały wejść do głównego nurtu, ale stały się wielkimi hitami.
Wśród nas
Wirusowość w dużej mierze wynika z znalezienia się we właściwym miejscu we właściwym czasie, ale wiele zależy też od siły podejmowania decyzji. Na sukces Among Us zadecydowały jedno i drugie, spowodowane obniżkami cen oraz wydarzeniami związanymi z pandemią Covid-19. W tej wyjątkowej grze online dla wielu graczy w stylu kryminału gracze mogą wcielić się w kolorowe figurki astronautów z kreskówek, albo oszusta, albo członka załogi. Członkowie załogi muszą wykonać przydzielone zadania i spróbować dowiedzieć się, kim są Oszuści, podczas gdy Oszuści muszą zabijać członków załogi, ale unikać podejrzeń.
Pomimo dzisiejszej ogromnej popularności, Among Us borykało się z problemami po wydaniu. W grę grało jedynie od 30 do 50 stałych graczy, a zespół programistów wiele razy prawie zrezygnował z projektu; na szczęście zamiast tego zdecydowali się zaspokoić potrzeby swojej kameralnej bazy graczy. Ostatecznie dodano funkcje takie jak gra międzyplatformowa, efekty dźwiękowe i nowe mapy. Następnie obniżyli cenę gry, a później nawet udostępnili ją za darmo. Uderzył pandemia COVID-19, co idealnie wpisywało się w fakt, że ludzie szukali sposobów na utrzymywanie kontaktów towarzyskich i zabawę, przestrzegając jednocześnie wymogów dotyczących dystansu społecznego. Od tego momentu Among Us stało się ostoją w świecie gier, a streamery jeszcze bardziej zwiększyły jego popularność, a memy ugruntowały ją jako zjawisko kulturowe.
Ostateczna fantazja
Oryginalne Final Fantasy, wydane w 1987 roku, było zbawieniem dla Square Enix. W obliczu bankructwa twórcy byli gotowi z tego zrezygnować i porzucić swoje marzenie o wydawaniu gier wideo do czasu premiery Final Fantasy. Japoński projektant gier Hironobu Sakaguchi marzył o stworzeniu gry RPG (RPG), ale zespół Square spodziewał się niskiej sprzedaży i nie pozwolił mu zająć się tym projektem. Dopiero gdy inne gry RPG odniosły sukces, ponownie się zastanowili i tak narodziła się Final Fantasy, jedna z najbardziej lubianych gier RPG wszechczasów.
Obecnie seria Final Fantasy obejmuje niesamowite 16 głównych gier, a niektóre z nich sięgają innych gatunków, takich jak gry rytmiczne, wyścigi, strzelanki z perspektywy trzeciej osoby i nie tylko. Wyróżnia się licznymi odniesieniami do historii i mitologii wielu kultur, a także skupieniem się na głębokim życiu osobistym bohaterów. Różne części gry mają swój własny urok; na przykład niektóre mogą mieć cięższą fabułę, podczas gdy inne mogą mieć ciekawsze postacie lub niesamowitą ścieżkę dźwiękową. To połączenie kultowych elementów, które tworzą serię Final Fantasy, oraz rozróżnienie pomiędzy wszystkimi edycjami, które przyczyniły się do jej długowieczności.
PUBG
Historia PUBG znacznie różni się od historii Among Us i Final Fantasy. Podczas gdy Among Us początkowo miało trudności ze zdobyciem dużej bazy graczy, a Final Fantasy cieszyło się stopniowym zainteresowaniem, PUBG (PlayerUnknown’s Battlegrounds) po prostu nie było przygotowane, aby poradzić sobie z szybko rosnącym zainteresowaniem ze strony 80 000 graczy zaproszonych do zamkniętych okresów alfa i beta gry gra. Twórcy nie spieszyli się, bo przecież po tych okresach będą mieli czas na dopracowanie gry i zajęcie się marketingiem. Przy ogromnym zainteresowaniu zdali sobie jednak sprawę, że mają problemy z kontrolą jakości i radzeniem sobie z tak nieoczekiwanie dużą bazą graczy.
Gra skutecznie uczyniła gatunek bitew królewskich tym, czym jest dzisiaj, ale programiści musieli poradzić sobie z ciężką pracą i złożonościami, które towarzyszyły temu sukcesowi. W rezultacie gra przeszła wiele wzlotów i upadków, choć głównie wzlotów. PUBG stało się jedną z najczęściej granych gier e-sportowych, z lukratywnymi pulami nagród wahającymi się od 100 000 do 350 000 dolarów.
Minecrafta
Minecraft nie miał trudności z odniesieniem sukcesu w społeczności graczy, ale z pewnością nie miał zadatków na historię sukcesu. Ta gra typu sandbox była tworzona przez dwa lata przez Markusa Perssona przy użyciu języka Java jako zabawnego, niezależnego projektu. Później przykuł uwagę gigantów technologicznych Microsoft i Xbox, którzy połączyli siły, aby zaoferować umowę o wartości 2,5 miliarda dolarów na zakup Mojang (firmy, dla której pracował Persson) i praw do Minecrafta. Z dnia na dzień Persson znalazł się na liście miliarderów magazynu Forbes World, a Minecraft zyskał na popularności.
Do dziś Minecraft nadal ma średnią miesięczną bazę graczy wynoszącą ponad 170 milionów graczy i ewoluował daleko poza zwykłą grę wideo. Nie tylko przedostał się do kultury popularnej wraz z wieloma innymi odniesieniami do mediów, ale został również wykorzystany w różnych placówkach edukacyjnych i ponownie spopularyzował gatunek piaskownicy. Można śmiało powiedzieć, że Microsoft i Xbox spodziewały się, że Minecraft odniesie duży sukces – jednak jego skala być może przekroczyła ich oczekiwania. Dzięki swojej dostępności i swobodzie twórczej gra przyciąga graczy w każdym wieku i ze wszystkich środowisk, przyczyniając się do powstania ogromnej bazy graczy.