Donkey Kong Jr. Matematyka się nie zgadza

Donkey Kong Jr. nie dba o ciebie ani o twoją edukację. Jego kultowy klasyk z 1983 roku, Donkey Jr. Math, podaje się za grę edukacyjną. Tak jest napisane na pudełku, jest częścią serii edukacyjnej, więc kto może się nie zgodzić? Ja mogę. Przepraszam za język, ale uważam, że sama idea jest absurdalna. Jeśli grasz w Donkey Kong Jr. Math, mając nadzieję, że czegoś cię nauczy, odkryjesz, że niewiele w tej grze się zgadza. Prawda o Donkey Kong Jr. Math jest bardziej szokująca, bardziej złowroga i szczerze mówiąc, o wiele ciekawsza niż bycie grą edukacyjną. Cóż, przynajmniej trochę ciekawsza.

Zróbmy to zgodnie z książką – słownikiem, żeby być precyzyjnym. Aby gra była edukacyjna, musi edukować. Czasownik „edukować” można zdefiniować na wiele sposobóww tym „szkolić poprzez formalną instrukcję i nadzorowaną praktykę, szczególnie w umiejętności, handlu lub zawodzie”, „rozwijać umysłowo, moralnie lub estetycznie, szczególnie poprzez instrukcję”, „zapewniać informacje” lub „przekonywać lub warunkować, aby czuć, wierzyć lub działać w pożądany sposób”. Wszystkie te definicje są świetne, ale wszystkie trudno zastosować do Donkey Kong Jr. Math.

Zanim jednak do tego przejdę, powinniśmy zawęzić zakres tego, czego gra może nauczyć kogoś, aby mogła być uznana za grę edukacyjną. Gdyby standardem było po prostu edukowanie cię dosłownie o czymkolwiek, to technicznie rzecz biorąc każdą grę można by opisać jako grę edukacyjną, ponieważ zazwyczaj uczysz się, jak grać w grę lepiej, im więcej czasu spędzasz z nią. Odmówię przyznania DK Jr. tak łatwego zwycięstwa.

obraz

Nie chcę wkładać słów w usta pana Konga Jr., ale klasyfikując Donkey Kong Jr. Math jako edukacyjny, prawdopodobnie ma na myśli, że ma on zdolność do nauczania praktycznej umiejętności życiowej poza graniem w gry wideo. Zaryzykuję i powiem, że w tym przypadku tą umiejętnością jest matematyka. Donkey Kong Jr. Math uczy cię matematyki. Podobno.

Idąc o krok dalej, powiedziałbym, że edukacja na temat tej umiejętności musi być głównym celem gry. W przeciwnym razie można by zacząć klasyfikować wszelkiego rodzaju szalone rzeczy jako gry edukacyjne, ponieważ mogą one przypadkowo rozwijać praktyczne umiejętności. Czy Pokemon jest grą edukacyjną, ponieważ wymaga posiadania podstawowa umiejętność czytania, aby w pełni cieszyć się grą? Nie. Czy Super Mario 64 jest grą edukacyjną, ponieważ pomaga rozwinąć koordynację ręka-oko? Nie. Czy Animal Crossing jest grą edukacyjną, ponieważ uczy, jak ważne są pieniądze i jak manipulować ludźmi wokół siebie, aby odnieść sukces w życiu? Być może. Przyznaję, że granica może być niejasna, ale jestem pewien, że przynajmniej tak samo niejasno rozumiesz, co mam na myśli. Jeśli gra jest wyraźnie uznawana za edukacyjną, to musi się kręcić wokół edukacji konkretnej umiejętności.

Teraz, gdy dodałem wystarczająco dużo zastrzeżeń do definicji „gry edukacyjnej”, by zwabić DK Jr. w pułapkę i ustawić argument na moją korzyść, możemy kontynuować.

Przede wszystkim Donkey Kong Jr. Math nie dostarcza żadnych faktycznych instrukcji ani informacji o tym, jak wykonywać obliczenia matematyczne w samej grze, więc zabija to połowę definicji słownikowych. Ta gra rzuca cię na ekran pełen liczb i symboli matematycznych i oczekuje, że już wiesz, co to wszystko znaczy. Przeczytałem to dla uczciwości i dokładności instrukcja gry od deski do deski w poszukiwaniu instrukcji arytmetycznych i mogę potwierdzić, że nadal nie wiem, jak robić matematykę. Odkryłem jednak, że postacie ptaków w grze nazywane są „Nitpickers”, co dobrze pasuje do ducha tego ćwiczenia.

obraz

Biorąc pod uwagę brak jakiejkolwiek wartości edukacyjnej gry, Donkey Kong Jr. Math opiera się na luźniejszych definicjach „edukowania” jako swojej ostatniej nadziei. Wydaje się wątpliwe, aby powiedzieć, że próbuje „przekonywać lub warunkować, aby czuć, wierzyć lub działać w pożądany sposób” w odniesieniu do twoich umiejętności matematycznych. Podczas gdy z pewnością możesz czuć się warunkowany, aby poprawić swoje umiejętności matematyczne podczas gry, część „pożądany sposób” kontroluje tę definicję.

O czyim pragnieniu mówimy? Niestety, twórcy nie podzielili się opinią na temat tego, jak chcieliby, aby ludzie się czuli, wierzyli lub działali, o ile mogę stwierdzić. Nic w grze nie daje ci też bezpośrednich wskazówek co do ich intencji. Czy DK Jr. chce, abyś był dobry z matematyki? W grze nie wyraża zbyt wielu opinii. W najlepszym razie świętuje, gdy pokonasz innego DK Jr. (którego instrukcja określa jako „Junior (II)”. Nie jest to sytuacja rodzinna, w którą ktokolwiek chciałby się zagłębiać). Wydaje się, że chodzi bardziej o to, jak ceni sobie rywalizację w samej grze niż o rozwój twoich zdolności matematycznych.

Ja również nie uważam, że właściwe jest pójście na całość.śmierć Konga” w takiej sytuacji. Nie możesz chodzić do szkoły i dostać przepustkę za oblanie lekcji matematyki, mówiąc, że nie chcesz się dobrze uczyć matematyki. Niektóre standardy poza twoimi własnymi powinny mieć zastosowanie do rzekomo legalnego narzędzia edukacyjnego.

Można argumentować, że gra jest „ćwiczeniem nadzorowanym” lub że pomaga „rozwijać się umysłowo” bez części instruktażowej. Te definicje przynajmniej w przybliżeniu przypominają doświadczenie, jakie zapewnia Donkey Kong Jr. Math. W trybie Calculate, Donkey Kong Sr. trzyma znak z określoną liczbą, zachęcając swoje dwa potomstwo (?) do stoczenia walki na śmierć i życie poprzez odtworzenie tej liczby za pomocą mocy matematyki. Każdy gracz musi dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić swoją drogę do zwycięstwa, zasadniczo planując najszybszą trasę do celu za pomocą swojej wiedzy na temat podstawowych równań matematycznych. Można to uznać za formę ćwiczeń… może nawet ma potencjał, aby rozwinąć twoje umiejętności matematyczne… ale czy to wystarczy?

obraz

Oczywiście, że nie. I nie tylko dlatego, że mam uraz do DK Jr. Zapytaj siebie: jeśli zagłębisz się w sedno Donkey Kong Jr. Math, o co w tym naprawdę chodzi? Zajmujesz się matematyką, jasne, ale robisz też wiele innych rzeczy. Musisz znaleźć liczby, manewrować po ekranie, wspinać się po pnączach i oswoić się z dziwnym, unoszącym się skokiem DK Jr. Nintendo nie zatytułowało gry „Math”, zatytułowało ją „Donkey Kong Jr. Math”. Jest akapit na Wikipedii poświęcony osobom narzekającym na sterowanie w tej grzewięc nie udawajmy, że część równania dotycząca Osiołka Juniora nie jest tak samo istotna, jak część matematyczna.

Wierzyć czy nie, DK Jr. nie wynalazł formatu rywalizacji matematycznej. Różne formy matematyczne sporty sięgają co najmniej lat 1800.i tak jak w Donkey Kong Jr. Math, umiejętności w konkursie matematycznym niekoniecznie przekładają się na umiejętności w matematyce jako całości. Zdecydowanie musisz mieć wiedzę na ten temat, ale środowisko konkurencyjne wymaga innego zestawu umiejętności. Te konkursy testują twoją zdolność do działania pod presją, twoją zdolność do adaptacji, a może nawet twoją zdolność do przeskakiwania przez pnącza. Nie wiem zbyt wiele o tym, jak takie rzeczy są prowadzone.

Wszystkie te czynniki łączą się, aby wyprowadzić konkurencję poza sferę czystego, praktycznego rozwoju umysłowego wiedzy matematycznej. W Donkey Kong Jr. Math matematyka jest po prostu kolejną mechaniką gry do opanowania, taką jak skakanie. Kiedy grasz w Donkey Kong Jr. Math, nie uczysz się, jak być lepszym w matematyce, ale jak być lepszym w Donkey Kong Jr. Math. Każda wartość edukacyjna jest przypadkowa.

Bądźmy szczerzy: gdybyśmy mieli uznać Donkey Kong Jr. Math za grę edukacyjną, byłaby to gra o bardzo ograniczonym, krótkotrwałym zastosowaniu. Musisz być wystarczająco dorosły, aby zrozumieć, jak grać w gry i wykonywać podstawowe obliczenia matematyczne, ale wystarczająco młody, aby wzmacniać te koncepcje poza szkołą. Nietypowe dla Nintendo byłoby wydanie gry o tak ograniczonej atrakcyjności. Coś głębszego musi kryć się pod jej edukacyjną etykietą.

Atrakcyjność tej gry nie polega na tym, że jest dobrym towarzyszem nauki. Jeśli mi nie wierzysz, zapytaj doświadczonych projektantów gier Masanobu Endo (sławnego z Tower of Druaga) i Shigeru Miyamoto (wiesz, kim jest ten facet):

Endo: To już trochę stare, ale uwielbiam Donkey Kong JR Math. Zawsze chcę w to grać.

Miyamoto: To prosta gra, ale zamienia się w naprawdę porywającą zabawę, gdy gra się w nią z dwoma graczami. Jest też superpopularna wśród pracowników Nintendo.” (https://shmuplations.com/miyamotoxendo/)

[Credit to shmuplations for this translation from an interview in the 2/86 issue of Famimaga]

obraz

Zatrzymajmy się na chwilę, aby przeanalizować, jak dziwna jest ta wymiana zdań. Dyskusja ta miała miejsce w 1986 roku, około trzech lat po premierze Donkey Kong Jr. Math w Japonii. Najwyraźniej gra ta przetrwała w sercach i umysłach publiczności długo po jej premierze? To dość dziwne, ale nie o to mi chodzi.

Przyjrzyj się uważnie i być może otwórz kilka stron Wikipedii, aby znaleźć daty urodzenia tych facetów. Żaden z nich nie wydaje się być małym dzieckiem w 1986 roku. Nintendo prawdopodobnie nie zatrudniało również w tym czasie uczniów szkół podstawowych. Chyba nie mogę tego powiedzieć na pewno, ale pan Miyamoto, pan Endo i ten rzekomy personel pełen miłośników matematyki DK Jr. w Nintendo prawdopodobnie wszyscy wiedzieli, jak kompetentnie wykonywać podstawowe zadania matematyczne. Innymi słowy, możemy jedynie wnioskować, że żadna z tych osób nie gra w Donkey Kong Jr. Math ze względu na jego rzekomą wartość edukacyjną. Lubią to, ponieważ jest to zabawna, konkurencyjna gra, która po prostu ma mechanikę matematyczną.

„Ale czekaj!” krzyczy DK Jr., krzycząc z cienia swoim niewątpliwie głupio brzmiącym fikcyjnym głosem małpy. „A co z trybem '+-×÷ Exercise’!”

„Czy możesz to powtórzyć?” – powiedziałbym, nie będąc do końca pewnym, jak należy wymawiać +-×÷.

obraz

Wtedy powiedziałbym „masz rację DK Jr.! W tym trybie zasadniczo rozwiązujesz tylko zadania matematyczne. To tak, jakbyś kupił najbardziej zawiły podręcznik do ćwiczeń na świecie. Ale do czego tak naprawdę ćwiczysz? Do matematyki? Czy do prawdziwej gry, rywalizacji Calculate death match?” Nie uważamy trybu treningowego w grze walki za substytut rutyny ćwiczeń, więc nie widzę powodu, dla którego mielibyśmy to liczyć!

Słuchaj, może to nie jest mój najlepszy argument, ale ostatecznie opieram się określaniu Donkey Kong Jr. Math jako „edukacyjnej”, ponieważ brzmi to mniej interesująco niż jest w rzeczywistości. Nawet jeśli uwielbiasz uczyć się rzeczy, tak jak ja, coś w określeniu „edukacyjna” prawdopodobnie aktywuje twój instynkt samozachowawczy i wyłącza twój mózg. W rzeczywistości, jakakolwiek wartość edukacyjna, jaką można znaleźć w tej grze, jest niska; zamiast tego eksploruje ona stosunkowo dziwne terytorium, wdrażając matematykę w sposób wystarczająco lekki, aby sprawiała wrażenie bardziej uzasadnionej mechaniki gry niż desperackiej próby zmuszenia cię do nauki. Jednak społeczeństwo w dużej mierze zapamięta ją jako niewiele więcej niż „grę edukacyjną” i odrzuci ten pomysł jako nieudaną ciekawość.

Chociaż nie uważałbym Donkey Kong Jr. Math za grę edukacyjną, wciąż jest wiele do nauczenia się z tego, jak wykorzystuje matematykę jako mechanikę gry. Może nawet mieć wartość w rozbudzaniu zainteresowania matematyką, podchodząc do niej w sposób przypominający styl arcade. Być może niektórzy matematycy i matematyczni magicy zaczynali od Donkey Kong Jr. Math. W każdym razie muszę przyznać, że DK Jr. Może nie jest licencjonowanym nauczycielem, ale potrafi myśleć nieszablonowo… a następnie fałszywie etykietować to pudełko jako „edukacyjne”.


Opublikowano

w

przez

Tagi: