Niszowa seria profesjonalnych wrestlingów, oparta na koncepcjach dostosowywania i oferująca graczom możliwość rozegrania swoich wymarzonych meczów, gry Fire Pro Wrestling mają wyjątkową siłę przetrwania. Trzydzieści pięć lat po pierwszym dzwonku serii zespół Fire Pro świętuje swoje urodziny.
Seria Fire Pro Wrestling to definicja gry wideo stworzonej dla hardkorowego gracza. Dzięki ściśle określonej publiczności gry te pozwalają graczowi edytować wszystko, od zapaśnika po ring i wszystko pomiędzy.
Ostrzeżenie dotyczące treści: Artykuł zawiera dyskusję na temat samobójstwa.
W typowym meczu Fire Pro Wrestling gracz podejmuje strategiczne decyzje dotyczące sposobu pokonania przeciwnika. Wciskanie przycisków, zmora purystów gier walki na całym świecie, powoduje zablokowanie ruchów. Zamiast tego gracz musi zacząć od małych rzeczy, budując mecz w miarę upływu czasu. Gry są zwodniczo proste pod względem wizualnym; choć mają one swój własny styl i urok graficzny, tytuły wykorzystują sprite’y 2D, a mecze oglądane są z perspektywy izometrycznej. W rzeczywistości Fire Pro nie jest prosty i wymaga starannego doboru ruchów i zarządzania postacią. Dzięki dołączonemu trybowi, który pozwala graczom przejąć rolę promotora pro wrestlingu, gry mają dedykowaną bazę graczy.
Shistoria mistrza
Fire Pro Wrestling po raz pierwszy trafiło na konsole w 1989 roku, kiedy zostało wydane na PC Engine. Potem pojawiło się wiele sequeli, w tym niektóre na Super Famicom (japoński odpowiednik Super Nintendo).
Jednym z przełomowych tytułów serii był Super Fire Pro Wrestling Special z 1994 roku. Trzydzieści lat od swojej pierwszej premiery gra nadal wywiera duży wpływ na gry wrestlingowe i szerszą spuściznę poza nimi.
Tytuł był piątą częścią serii i jest najbardziej znany ze swojego efektownego zakończenia w trybie fabularnym oraz z zapoczątkowania kariery twórcy gier wideo Goichi Sudy (lepiej znanego jako Suda 51). Twórca serii No More Heroes, pan Suda, szlifował zęby w grach wideo, pracując w zespole kreatywnym serii Fire Pro. Obejmowało to napisanie dużej części fabuły piątej gry.
Oglądając grafikę pudełkową gry i napisy końcowe, gracze natknęli się na nazwisko legendarnego japońskiego dziennikarza wrestlingu Fumi Saito. W tym czasie Saito pracował jako pisarz w Weekly Pro Wrestling. Opisał swoją rolę w Super Fire Pro Wrestling Special jako polegającą na nadzorowaniu historii gry i sprawdzaniu, czy elementy pasują do siebie.
„Ktoś z Human skontaktował się ze mną, aby dowiedzieć się, czy zostanę przełożonym i czy będę mieć twarz na odwrocie pudełka” – wspomina Saito. Myślę, że to było (nastawione) bardziej na Cotygodniowe profesjonalne zapasy czytelniku, dla czytelnika felietonu zapaśniczego.”
Według pana Saito do gry, która była ostateczną wersją Super Fire Pro Wrestling, polecił go Goichi Suda.
„Nie widziałem go [since]ale to był jego pomysł. Wierzę, że to był jego pomysł: „Sprowadź Fumiego, aby uporządkował tryb fabularny i zadbał o to, aby była to historia zrozumiała dla wszystkich” – powiedział Saito.
Kluczem do zatrudnienia Fumiego był fakt, że gra – duże przedsięwzięcie na 32 MB kasecie – wymagała kogoś, kto dobrze rozumiał wrestling zawodowy, aby pomógł w wewnętrznej logice tysięcy potencjalnych pojedynków i scenariuszy.
Na początku tego trybu fabularnego gracz musiał wybierać pomiędzy różnymi szkołami wrestlingu: Fighting Spirit (New Japan Pro Wrestling), King’s Road (All Japan Pro Wrestling) lub stylem strzelania (UWF).
„Tworzysz własnego zapaśnika i grasz zgodnie z historią, w którą grasz” – wspomina. Po wybraniu szkoły Antonio Inoki lub szkoły Karla Gotcha przechodzisz przez różne etapy. Po drugiej stronie jest to jak prawdopodobieństwo matematyczne, musisz wymyślić różne możliwości, czy ten facet zrobi to, czy zrobi tamto.
„Chcieli, żebym stworzył tryb fabularny, podstawowy tryb scenariusza. Produkcja gier wymaga dużego wysiłku zespołowego. To kwestia prawdopodobieństwa, ile tysięcy wzorców. Zanim się zaangażowałem, podstawowa historia była już tworzona , a ci goście już szli w określonym kierunku. Ja nadzorowałem i nadzorowałem tę historię. Tylko moja twarz pojawiła się na odwrocie pudełka [but] to wysiłek zespołowy.”
Ze względu na ograniczenia praw autorskich Super Fire Pro Wrestling nigdy nie korzystało z usług faktycznie słuchanych profesjonalnych zapaśników, co jest rzadkością w grze.
„Niemożliwe jest zdobycie praw do każdej supergwiazdy pro wrestlingu” – powiedział Saito.
Zamiast tego seria zawiera bliskie odpowiedniki ponad stu znanych zawodowych zapaśników z Japonii i innych krajów. Z ponad 120 zapaśnikami w grze, Super Fire Pro miał ich mnóstwo do wyboru.
Tworzenie mistrza
Ognisty profesjonalista seria od dawna zawiera także szczegółowy tryb edycji, umożliwiający graczom tworzenie własnych zapaśników.
„Możesz stworzyć nakrycie głowy i część ciała oraz sporządzić listę ruchów, które chcesz wykonać” – powiedział Saito. „Możesz stworzyć jak najwięcej edytowalnych zapaśników, a następnie pozwolić temu gościowi zagrać w trybie fabularnym”.
Seria Fire Pro znana jest również z szerokiej gamy ruchów zapaśniczych.
„Jak najwięcej istniejących ruchów. Niemiecki suplex, smok suplex, wszystkie ruchy, jakie możesz sobie wyobrazić, są tam zawarte” – powiedział Saito. „Zaprogramowano tak, że niektórzy goście nie mogli wejść na najwyższą linę”.
Jedną z kluczowych cech serii Fire Pro Wrestling jest to, że gracze dowiadują się o ukrytych mechanikach gry w miarę postępów w grze.
„Musisz się o tym przekonać podczas gry” – powiedział Saito. Niektórzy zapaśnicy są bardziej zwinni niż inni, niektórzy są wyżsi. To są szalone szczegóły, które muszą wbudować. Stworzyliśmy w studiu, tak można pokonać tego gościa. Czasami przejście gracza przez ten etap zajmuje rok (tryb fabularny). Sprawili, że było to trudne, nie powinieneś zajść tak daleko (szybko).”
Saito chciał podkreślić, że był to wysiłek zespołowy.
„nadzorowałem całą produkcję, nie powiedziałbym z góry, ale z perspektywy trzeciej osoby” – powiedział. Proponowałem rzeczy, o których nie mieli pojęcia. Myślę, że to sukces, bo ludzie nadal w to grają. Stało się punktem zwrotnym dla profesjonalnej gry wrestlingowej. Napisałeś miliony notatek. Ten facet powinien to robić, ale ten facet nie powinien tego robić. Nie chcesz, żeby King Kong Bundy wykonywał skok na księżyc.
Osoby grające w tę grę to fani wrestlingu, więc nie chcesz ich zawieść. Myślę, że grają lepiej, jeśli jesteś lepszym fanem wrestlingu. To była zabawna część. Ta gra będzie stale rzucać Ci wyzwania, jeśli chodzi o Twoją wiedzę.
Super Fire Pro Wrestling Special słynęło z trybu fabularnego i dramatycznego, kontrowersyjnego zakończenia. Pod koniec swojej kariery, zdobywszy tytuł mistrza świata, ale po drodze tracąc wszystko inne, postać gracza wraca do domu. Po wejściu do domu poza „kamerą” gracz słyszy strzały. Sugeruje się, że to wszystko zakończył.
„To nigdy nie był mój pomysł” – powiedział Saito. „To już tam było. To nie był mój wybór zakończenia.
„Ale teraz to rozumiem. Pomyśl o tym, o jednym zapaśniku, którego stworzyłeś, który uczęszczał do szkoły wrestlingu Antonia Inokiego, czyli Giant Baby. Bez względu na to, jaką ścieżkę wybierzesz, na końcu tej historii zakończenie musi zatoczyć koło i musisz mieć takie samo zakończenie.
„To prawie obnażenie trybu fabularnego, że los jest taki sam. To był szokujący koniec.”
– powiedział Goichi Suda w wywiadzie z 2020 r że szokujące zakończenie fabuły było jego pomysłem. Wybierając tę szokującą ścieżkę, miał na celu dokonanie Oferta specjalna w zapasach Super Fire Pro wyróżniać się.
„Kiedy pisałem pierwszą grę Champion Road, gry sportowe otrzymywały coroczne sequele, które tylko naprawdę aktualizowały skład, a ja chciałem zrobić coś innego” – powiedział Suda. Było to oświadczenie pochodzące z samej gry. Fakt, że udało mi się zamieścić to stwierdzenie, jest świadectwem dynamiki Fire Pro.
Zespół mistrzów
W przypadku Saito rola polegała na przychodzeniu do studia Humana „Kilka razy w tygodniu przez trzy lub cztery miesiące”.
„Kiedy tam wszedłem, było już dużo rzeczy” – powiedział.
„To był pierwszy raz, kiedy próbowali stworzyć kasetę 32 MB. Zajęło to wiele informacji na temat tego, co można i czego nie można zrobić. Każdy jest inny, w porównaniu z każdym innym zapaśnikiem. Dowiedziałem się o tym.”
„Te części techniczne zostały w dużej mierze wykonane przez zespół ludzi. Są dobrzy.”
Według Saito gra zawierała ukryty system rankingowy, który utrudniał graczom pokonanie niektórych zapaśników.
„Na tamte czasy stało się to tak realistyczne, jak to tylko możliwe” – stwierdził.
Saito pamięta, że był pod wrażeniem, gdy zobaczył projektantów gry przy pracy. Za serial odpowiadał wówczas zespół Human. Później seria trafiła do Spike Chunsoft.
„Pomyśl o środowisku z 1994 roku” – powiedział.
„W 2024 roku każdy facet, każde biurko ma przed sobą komputer. To nie było tak. Każdy facet był maniakiem komputerowym. Ci goście byli w stanie obsłużyć stojący przed nimi komputer przypominający telewizor z dużym ekranem i podłączony do sieci. Pomyślałem: ci goście są naprawdę zaawansowani.
„Ten Oferta specjalna w zapasach Super Fire Pro z wkładem 32 MB był wówczas na topie.”
Dla Fumi Saito występy w Super Fire Pro Wrestling Special były jedynym momentem, w którym brał udział w produkcji gry wideo.
„Dobrze się bawiłem. To było jak spotkanie różnych ludzi” – powiedział. „Byliśmy z dwóch różnych światów. Media drukowane nadal były mocne. Rok 1994 był nadal okresem szczytowym dla Weekly Pro.
Przyszły mistrz?
W 2017 roku Spike Chunsoft wydał nową grę Fire Pro Wrestling, która była pierwszą od ponad dekady. Fire Pro Wrestling World zawierał opcje, które umożliwiały graczom przesyłanie stworzonych przez siebie zapaśników online wraz z utworzonymi przez nich teksturami, kostiumami i projektami ringów. W 2018 roku ogłosili DLC, które wprowadziło do gry oficjalnie licencjonowanych zapaśników z New Japan Pro Wrestling.
W 2019 roku Spike Chunsoft wydał ostatnie DLC do gry, które zawierało nowy tryb fabularny napisany przez Goichi Sudę. Fabuła Fire Pro Wrestling World w trybie fabularnym była bezpośrednią kontynuacją tej, którą można znaleźć w Super Fire Pro Wrestling.
Jak dotąd Spike Chunsoft świętował 35. urodziny Fire Pro Wrestlingt rocznicę w mediach społecznościowych oraz za pamiątkowe gadżety, w tym koszulkę. Dyrektor generalny Fire Pro Wrestling Tomoyuki Matsumoto powiedział, że przed nami jeszcze więcej.
„Nie mogę teraz nic powiedzieć, ale osobiście zawsze chcę zaoferować coś zaskakującego” – powiedział.
Nie było żadnych nowych ogłoszeń na temat nowych gier Fire Pro, chociaż Matsumoto stwierdził, że jest bardzo zmotywowany.
„Byłbym szczęśliwy, gdybyś mógł mnie wesprzeć, abym mógł to urzeczywistnić” – powiedział.
Goichi Suda wskazał również, że pragnie kontynuacji serialu.
„Chciałbym napisać kontynuację lub pójść w innym kierunku i opowiedzieć historię nowego zawodowego zapaśnika” – powiedział. „Jeśli Spike Chunsoft nie będzie miał nic przeciwko, wrócę ponownie do Fire Pro”.
Fire Pro Wrestling World jest dostępne na PS4/5 i Steam.