W 2023 roku indyjski przemysł gier wideo zatrudniał 100 000 osób. Chociaż liczba ta może wydawać się skromna w porównaniu z tradycyjnym sektorem IT, prognozy branżowe sugerują, że liczba ta może wzrosnąć do 400 000 pracowników do końca tej dekady, a wzrost ma przyspieszyć znacznie poza ten okres. Innymi słowy, branża gier wideo stoi na progu boomu, z jakim branża IT zmagała się pod koniec lat 90. i na początku XXI wieku. Dla młodych Hindusów może to być kolejny wielki boom zawodowy, a popyt na wykwalifikowanych twórców gier znacznie przewyższy podaż.
Jednak chociaż pomysł otrzymywania wynagrodzenia za tworzenie gier może wydawać się atrakcyjny, ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że tworzenie gier obejmuje sześć odrębnych ścieżek kariery. Pytanie brzmi: czy dokładnie rozważyłeś, która z tych ścieżek najlepiej pasuje do Twoich umiejętności i aspiracji?
Jeśli to pytanie Cię nurtuje, niniejszy artykuł ma na celu dostarczenie istotnych informacji na temat różnych ról w branży gier, pomagając rozwiać wszelkie potencjalne nieporozumienia.
Jest to osoba, która jest przede wszystkim odpowiedzialna za tworzenie doświadczenia i tożsamości gry wideo za pomocą wszystkich dostępnych środków (zespołu, technologii, procesu). Innymi słowy, pomyśl o nich jako o czymś w rodzaju odpowiednika reżysera filmowego.
Podobnie jak reżyser filmowy nie musi wiedzieć, jak robić efekty wizualne lub edytować, projektant gier nie musi wiedzieć, jak programować lub tworzyć grafikę do gier. Znajomość tych dodatkowych umiejętności z pewnością pomaga, ale nie jest zadaniem projektanta, aby być w tym dobrym, dlatego studia gier zatrudniają artystów i programistów.
Więc co dokładnie robi projektant gier? Całkiem sporo rzeczy, takich jak,
Opracowywanie zaawansowanych koncepcji rozgrywki i fabuły.
Game Writing – Najpierw pisanie zarysu fabuły, a następnie rozwijanie go, aby napisać pełnoprawny scenariusz narracyjny dla gry. Pisanie tekstów interfejsu użytkownika, wskazówek w grze, wiedzy itp.
Projektowanie tonalne — Identyfikowanie i tworzenie odpowiedniego tonu, nastroju i ogólnego doświadczenia, aby wydobyć właściwy rodzaj reakcji emocjonalnej od graczy podczas interakcji z grą. Decyzje projektanta gry w tym przypadku silnie wpływają na kierunek artystyczny gry.
Projektowanie narracji — proces przekształcania pisemnej historii w interaktywne doświadczenie rozgrywki poprzez stworzenie odpowiedniej równowagi między zaangażowaniem, immersją i napięciem.
Projektowanie zadań — podzielenie gry na serię misji/zadań według odpowiednich celów/zadań, aby ułatwić fabułę i rozwój gracza.
Projektowanie rozgrywki — Tworzenie interaktywnego doświadczenia poprzez projektowanie zasad rozgrywki, schematów sterowania, przepływu gry i pętli gry. Innymi słowy, głównym celem projektowania rozgrywki jest sprawienie, aby gracze poczuli się, jakby byli w skórze postaci, którą kontrolują w grze.
Równoważenie gry — modyfikowanie funkcji gry, aby przedstawić wyzwanie, które nie jest ani frustrująco trudne, ani nudno łatwe, ale raczej zapewnia ekscytujące wyzwanie. Projektanci gier robią to, stale testując grę, aby wprowadzać iteracyjne ulepszenia.
Projektowanie poziomów — projektowanie układów i architektury światów gry, które są intuicyjne i przyjemne w nawigacji, wizualnie przekazują niektóre elementy fabuły i dodatkowo nadają pewien ton i nastrój poprzez sugestywne układy środowiskowe. Projektowanie poziomów pomaga w osiągnięciu zamierzonych celów dotyczących zadań, tonalności, rozgrywki i projektowania narracji, gdy gracze eksplorują grę za pośrednictwem poziomów/przestrzeni.
Projektowanie techniczne i systemowe — decydowanie o logice i zamierzonym zachowaniu SI w grze, kamery, fizyki, drzew umiejętności i wszystkich innych systemów w grze. Powinno to być używane jako projekt przez programistów do kodowania zestawów funkcji gry.
Projektowanie dostępności — projektowanie gier z uwzględnieniem określonego oprogramowania i interfejsu użytkownika, aby uczynić je dostępnymi dla osób z niepełnosprawnością wzroku, słuchu, funkcji poznawczych i motorycznych.
Projektowanie ekonomii gry — tworzenie struktury i modelu monetyzacji, a także zrównoważonej wirtualnej ekonomii w grze, która napędza monetyzację gry. Projektowanie ekonomii jest istotne głównie w grach wieloosobowych i darmowych.
Wizja i ton Hammering — jasne komunikowanie zamierzonej wizji i tonu reszcie zespołu i upewnianie się, że są z nią zgodni, aby wydobyć odpowiedni rodzaj pracy, który jest potrzebny. Często proces ten wymaga wybijania ostrych krawędzi w pomysłach, aby pasowały do wizji i tonu gry, stąd termin „Hammering”
Jest to osoba odpowiedzialna za wszystkie wizualne cuda, które można zobaczyć w grze, takie jak cyfrowe postacie, stworzenia, środowiska, rekwizyty/obiekty i animacje w formatach 3D i 2D.
Oto rzeczy, które robią artyści gier:
Concept Art — na podstawie danych Game Designera tworzą wizualną ideę i proste szkice, aby oddać wygląd i charakter postaci, środowisk i rekwizytów. Następnie te concept arty będą wykorzystywane jako punkt odniesienia przez modelarzy 3D, rzeźbiarzy i artystów teksturujących podczas wykonywania ich pracy.
Postprodukcja — dodawanie i modyfikowanie szerokiej gamy ostatecznych poprawek w silniku gry, takich jak gradacja kolorów i szereg efektów kamery, które poprawiają końcowy efekt wizualny i sprawiają, że wygląda on lepiej.
Osoba odpowiedzialna za tchnięcie życia w cały element gry i przekształcenie jej w grywalną grę wideo za pomocą inżynierii oprogramowania.
Oto różne rzeczy, które robią:
Tworzenie architektury kodu źródłowego i standardów kodowania dla gry
Pisanie czystego i wydajnego kodu, który jest modułowy i skalowalny, umożliwiający budowę wszystkich funkcji gry, systemów i mechanizmów rozgrywki.
Integrowanie i dostosowywanie zewnętrznych interfejsów API i zestawów SDK w celu zapewnienia płynnej współpracy zewnętrznych narzędzi programowych z ich wykorzystaniem w grze
Pisanie niezbędnych skryptów do efektywnej komunikacji między front-endem i back-endem gier, szczególnie w grach wieloosobowych.
Zintegrowanie wszystkich obiektów gry (3D/2D) z kodem i upewnienie się, że działa on zgodnie z projektem
Dokumentowanie i utrzymywanie bazy kodu
Odpowiedzialny za utrzymanie odpowiedniego systemu kontroli wersji dla całego projektu (projektów) – na przykład GitHub lub jego odpowiedniki.
Tworzenie własnych narzędzi programistycznych i technologii w celu rozwiązania i ulepszenia niedociągnięć związanych z mechaniką gry oraz zwiększenia efektywności przepływu pracy
Rozwiązywanie/naprawianie błędów w kodzie, aby upewnić się, że wszystko działa zgodnie z projektem
Optymalizacja wymagań procesora/pamięci RAM gry, aby działała płynnie na docelowym sprzęcie
Tworzenie działających kompilacji gier (wykonywalnych/grywalnych), które działają na sprzęcie docelowym
Przenoszenie gry na różne platformy sprzętowo-programowe, takie jak Windows, PlayStation, Xbox, Nintendo Switch, Android i iOS.
Jest to osoba będąca połączeniem programisty gier i artysty gier, która pełni funkcję pomostu między projektowaniem, sztuką i programowaniem, tworząc różnorodne interdyscyplinarne narzędzia graficzne i procesy na rzecz efektywnej produkcji gry.
Oto lista rzeczy, które artyści techniczni zazwyczaj robią:
Dokumentowanie i utrzymywanie grafiki i stosu shaderów gry.
Programowanie grafiki/shadera — Shader to kod, który działa na karcie graficznej i instruuje ją, jak renderować wizualizacje i grafikę na ekranie. Kod shadera pomaga uzyskać zamierzony wygląd wizualny i styl artystyczny gry.
Integrowanie i modyfikowanie zewnętrznych interfejsów API i zestawów SDK graficznych, takich jak Vulkan, DirectX, OpenGL, DLSS, FSR itp. w celu zapewnienia płynnego działania tych wtyczek w grze.
Rozwiązywanie/naprawianie błędów graficznych, aby upewnić się, że wszystkie aspekty wizualne gry są zgodne z projektem
Optymalizacja grafiki — gry są renderowane w czasie rzeczywistym, dlatego prędkość przesyłania strumieniowego i pamięć masowa powinny być zoptymalizowane tak bardzo, jak to możliwe, aby gra działała płynnie. W tym miejscu techniczni artyści optymalizują potok graficzny, aby dopasować go do limitów/budżetów przesyłania strumieniowego i pamięci masowej każdego poziomu gry.
Tworzenie własnych narzędzi programowych i technologii w celu rozwiązania i ulepszenia niedociągnięć w procesie tworzenia grafiki i grafiki oraz zwiększenia efektywności przepływu prac nad grafiką
Jest to osoba odpowiedzialna za zapewnienie, że gra i wszystkie jej funkcje, systemy i mechanika działają zgodnie z przeznaczeniem poprzez rygorystyczne testowanie i przekazywanie informacji zwrotnych zespołowi programistów. Ta dyscyplina często działa jako zewnętrzny zestaw oczu i pierwsza linia obrony.
Oto, co robi tester gier:
Skrupulatnie i nieprzerwanie rozgrywaj poziom i powtarzaj te same czynności dziesiątki lub setki razy we wszystkich możliwych permutacjach i kombinacjach, aby mieć pewność, że wszystkie funkcje i mechanizmy rozgrywki działają prawidłowo.
Jeśli coś nie działa zgodnie z oczekiwaniami, wyizoluj obszar problemu i przetestuj go ponownie w różnych scenariuszach, aby zawęzić źródło problemu (problemów).
Dowiedz się, jak odtworzyć błąd (regresję) w czasie wykonywania.
Dokładnie udokumentuj proces testowania i udostępnij go zespołowi programistów lub grafików, aby pomóc im naprawić błędy i rozwiązać problemy.
Osoba ta jest odpowiedzialna za dopilnowanie, aby gra ukazała się w planowanym terminie, poprzez zarządzanie i koordynowanie wszystkich zasobów studia.
Uwaga – od producentów gier wymaga się doskonałej znajomości kreatywnego i technicznego procesu tworzenia gier, dlatego też większość, jeśli nie wszyscy, ma doświadczenie w tworzeniu gier, o którym mowa powyżej, a nie wyłącznie w zakresie zarządzania biznesem.
Oto, co robi producent gier:
Ocena ryzykownych obszarów rozwoju o dużej zależności i priorytetyzacja ich realizacji na początku harmonogramu produkcji
Przygotowanie harmonogramu i budżetu projektu na wysokim poziomie
Przygotowanie mapy drogowej produkcji z kamieniami milowymi
Podział harmonogramu na funkcje i zadania na podstawie kamieni milowych
Prewencyjne identyfikowanie i zarządzanie obszarami zależności i wąskich gardeł w celu maksymalizacji wydajności i minimalizacji opóźnień poprzez udoskonalanie procesów, dokumentowanie i stosowanie odpowiednich narzędzi.
Granie roli adwokata diabła w przypadku próśb zespołów programistycznych o nowe funkcje w celu kontrolowania rozrostu funkcji (rozdmuchania zakresu)
Zarządzanie różnymi zespołami programistycznymi, pełnienie funkcji pomostu komunikacyjnego między tymi działami i rozwiązywanie ich problemów, aby mieć pewność, że ich głos zostanie wysłuchany.
Pełnienie funkcji mostu komunikacyjnego między zespołami deweloperskimi a kierownictwem wyższego szczebla/interesariuszami, aby upewnić się, że wszystkie strony są informowane o postępach projektu na każdym etapie. Producenci są również jedynym punktem kontaktowym między firmą deweloperską a wydawcami i posiadaczami platformy.
Identyfikacja odpowiednich zewnętrznych partnerów/dostawców, negocjowanie umów i zapewnienie terminowej realizacji zadań.
Współpraca z działem HR w zakresie procesu rekrutacji i wdrażania pracowników
Współpraca z zespołem marketingowym w celu przygotowania celów marketingowych i planów kampanii, zaangażowania społeczności, PR, sprzedaży, zarządzania wydaniami i pozycjonowania marki
Koordynowanie i zarządzanie logistyką wydarzeń/wystaw wraz z zespołem marketingowym i partnerami zewnętrznymi
Współpraca z zespołem finansowym w zakresie księgowości wewnętrznej w celu ułatwienia przygotowywania różnych ksiąg rachunkowych, sprawozdań finansowych, kontroli zgodności i zgłoszeń ustawowych oraz ich przeglądania
Współpraca z zespołem finansowym w zakresie oceny ryzyka, prognoz finansowych, opracowywania strategii efektywności kosztowej oraz ustalania cen produktów/usług.
Współpraca z zespołem finansowym w zakresie realizacji list płac pracowników, płatności na rzecz dostawców oraz pobierania zaliczek i przychodów od wydawców/platform
Teraz, gdy sześć ról w rozwoju gier zostało dokładnie wyjaśnionych, jak określić, która ścieżka kariery jest dla Ciebie właściwym wyborem? Odpowiedź zależy od dwóch kluczowych czynników:
Twoje naturalne skłonności i wrażliwość
Twoje obecne umiejętności i wiedza, które można przenieść
Podczas analizy różnych ról, być może odczuwałeś szczególną skłonność do jednej lub drugiej roli. Ten instynkt — czy nazwiesz go przeczuciem, czy pragnieniem serca — odzwierciedla wrodzoną wrażliwość na konkretne rzemiosło.
Ważne jest jednak, aby złagodzić instynkt racjonalnością. Aby podjąć wszechstronną decyzję, oceń istniejące umiejętności i wiedzę, które zgromadziłeś przez lata. Jeśli posiadasz już zestaw umiejętności, które można przenieść, dlaczego miałbyś pozwolić im się zmarnować? Wykorzystanie istniejącej wiedzy specjalistycznej może przyspieszyć Twoją podróż w rozwoju gier.
Aby określić swój kierunek, poświęć chwilę na przemyślenie swoich przeszłych doświadczeń i odpowiedz sobie na następujące pytania:
Jakie masz hobby poza grami wideo?
Jaki kierunek wybrałeś w 11 klasie — nauki ścisłe czy handel?
Jeśli ukończyłeś studia licencjackie, na czym się skupiałeś?
Czy ukończyłeś jakieś kursy zawodowe lub certyfikaty? Jeśli tak, to w jakiej dziedzinie?
Czy uczestniczyłeś w jakichś stażach i jakie umiejętności lub lekcje dzięki nim zdobyłeś?
Mając już odpowiedzi na te pytania, dowiesz się, jak możesz zyskać przewagę w swojej karierze profesjonalnego twórcy gier.
Jeśli posiadasz wykształcenie w zakresie sztuk pięknych i sztuki cyfrowej, podjęcie nauki i szkolenia w zakresie sztuki gier będzie mądrym posunięciem.
Jeśli posiadasz umiejętności kodowania i tworzenia oprogramowania, szczególnie w językach C++ lub C#, to programowanie gier jest ścieżką dla Ciebie.
Jeśli Twoje wykształcenie i umiejętności nie odpowiadają żadnemu z powyższych kryteriów, ale masz kreatywne i analityczne podejście, a także dobre umiejętności komunikacyjne, rozważ karierę w projektowaniu gier i/lub testowaniu gier.
Warto zauważyć, że role takie jak Game Producer i Technical Artist zazwyczaj nie są stanowiskami dla początkujących. Profesjonaliści często awansują na te role z innych obszarów w branży.
Postępowanie zgodnie z tymi sugestiami może zapewnić Ci poczucie jasności i kierunku. Jednak, jak w przypadku każdej kariery, jest o wiele więcej do odkrycia.
W kolejnym artykule z tej serii zajmiemy się dostępnymi dla Ciebie opcjami w zakresie formalnego wykształcenia, które możesz podjąć, aby ubiegać się o stanowisko związane z tworzeniem gier, jakiego pakietu wynagrodzeń możesz się spodziewać, a także tym, jaki jest popyt i podaż na tego typu stanowiska, więc bądź na bieżąco.