Nowo podpisana ustawa kalifornijska (AB 2426) zmusi cyfrowe witryny sklepowe do informowania klientów, że udzielają licencji, zamiast kupować towar cyfrowy. Prawdopodobnie dotknie to sklepy z cyfrowymi grami wideo, takie jak PlayStation Store, i będą musiały poinformować, że gracze licencjonują gry, które mogą zostać cofnięte, jeśli sprzedawca nie będzie już posiadał praw do produktu.
Prawo stanu Nowa Kalifornia zmusza cyfrowe witryny sklepowe do informowania klientów, że licencjonują, a nie kupują treści
Kiedy prawo wejdzie w życie w przyszłym roku, sprzedawcom cyfrowym nie będzie wolno używać terminów takich jak „kup”, „zakup” ani żadnych innych terminów wskazujących, że konsument ma nieograniczoną własność zakupionego towaru cyfrowego, chyba że sprzedawca wyraźnie oświadczy, że konsument jest zakup licencji na produkt. Jeżeli sprzedawcy zdecydują się na użycie warunków sugerujących dokonanie zakupu, będą musieli albo uzyskać od klienta potwierdzenie, że nabywają licencję na towar cyfrowy, którą można w dowolnym momencie cofnąć, albo przedstawić jasne oświadczenie przed każdym transakcji, że dobro cyfrowe jest jedynie licencją wraz z dostępem do pełnych jej warunków. Osoby łamiące to prawo będą podlegać karze grzywny za fałszywą reklamę.
Mówiąc prościej, cyfrowe witryny sklepowe prowadzące działalność w stanie Kalifornia muszą teraz przyznać, że ich klienci kupują licencję. Albo przynajmniej wyraźnie powiedz swoim klientom, że nie mają nieograniczonej własności produktu i może zostać im odebrany.
Ponieważ wiele cyfrowych sklepów, w tym PS Store, prowadzi działalność w Kalifornii, może to oznaczać, że cyfrowy sklep z grami Sony będzie musiał wdrożyć te zmiany. Oznacza to, że wszyscy użytkownicy PlayStation dokonujący zakupów cyfrowo w PS Store będą musieli przyznać, że w rzeczywistości nie są właścicielami swoich zakupów.
„W miarę jak sprzedawcy detaliczni w dalszym ciągu odchodzą od sprzedaży nośników fizycznych, potrzeba ochrony konsumentów przy zakupie mediów cyfrowych staje się coraz ważniejsza” – powiedział członek Zgromadzenia Irwin w komunikat prasowy. „AB 2426 sprawi, że fałszywe i zwodnicze reklamy sprzedawców mediów cyfrowych, błędnie informujących konsumentów, że są właścicielami ich zakupów, staną się przeszłością”.
Nowe prawo ma pomóc klientom być bardziej świadomymi swoich zakupów, ponieważ wiele cyfrowych zakupów dokonywanych jest w celu uzyskania licencji, a nie własności, i można je w każdej chwili odebrać. Miał miejsce dość wyraźny przykład takiej sytuacji w ubiegłym roku kiedy Sony ogłosiło, że właściciele PlayStation stracą wszystkie swoje programy telewizyjne Discovery z powodu licencji na treści. Jednak Sony i Warner Bros. osiągnęły porozumienie, które wstrzymało wycofanie z listy.
(Źródło: Demokracja cyfrowa)