Podczas blokady jedyną rzeczą rzadszą od mąki była Gra fitnessowa Ring Fit Adventure na Switchu. To była idealna rzecz w idealnym czasie: gra, która zapewniała domowy trening w okresie, gdy trzeba było zostać w domu. Przymocuj kontroler do siebie, chwyć ogromne kółko oporowe i ruszaj się. Każdy chciał mieć takie, a pragnienie posiadania go utrzymywało się długo po lockdownie. Dziś Ring Fit sprzedało się w ponad 15 milionach egzemplarzy — to jedna z najbardziej udanych gier na Switchu. Nintendo wyczuło, że jest rynek i Ring Fit to udowodniło. I nie chodzi tylko o Nintendo: firmy takie jak Peloton, z jego superdrogim rowerem treningowym i zintegrowaną platformą treningową, pokazały, że ludzie zapłacą znaczne kwoty pieniędzy, aby zgrywalizować swoje potrzeby związane z kondycją fizyczną, a właśnie w tę przestrzeń wkroczył nowy pretendent.
Nazywa się Quell i obecnie kosztuje 190 funtówwypróbowałem go w tym tygodniu i naprawdę mi się spodobał. Najważniejsze, co musisz wiedzieć, to to, że zapewnia morderczy trening. Jest bardziej intensywny niż Ring Fit; po krótkiej demonstracji i 20-minutowej regularnej sesji, swobodnie kapałem potem na dywan w małym biurze Quell w Londynie. Nie było klimatyzacji – to wystarczy. Nie oznacza to, że Ring Fit nie może być intensywny, ale ogólnie jest to spokojniejsze doświadczenie. Quell został zaprojektowany, aby podnieść go o poziom wyżej.
Drugą rzeczą, którą należy wiedzieć, jest to, że Quell wydaje się bardziej aktywnie grywalny niż Ring Fit, co mnie bardzo zaskoczyło. Został stworzony z myślą o zasadach roguelike, więc próbujesz zobaczyć, jak daleko możesz zajść w grze, ale także budujesz i dostosowujesz ekwipunek w trakcie gry. Chcesz tę moc czy tamtą? Tego typu rzeczy. A potem między rozgrywkami zakładasz zdobyte przedmioty, co wpływa na twoją moc i statystyki, dodając do miksu warstwę postępu w grze RPG. „Prawdziwa sprawność. Prawdziwe granie” to motto firmy, więc masz pojęcie o obszarach, w których próbuje się rozwijać.
Cofnijmy się trochę. Porozmawiajmy o sprzęcie i tym, co dostajesz za 190 funtów, ponieważ jest kilka ważnych rozróżnień, które należy wprowadzić. Pakiet Quell Impact – standardowy pakiet – zawiera dwa kontrolery w kształcie uchwytu pistoletowego, które są trochę jak nunchaku Wii, ale lepsze, i łączą się z niewielkim czujnikiem, który wkładasz w neoprenowy pas wokół brzucha, który z kolei łączy się bezprzewodowo z kluczem sprzętowym podłączonym do komputera. Tak, musisz podłączyć go do komputera, aby grać – wrócę do tego. Uznałem, że wszystko jest wygodne w noszeniu, chociaż kontrolery robią się spocone i trochę śliskie, im więcej ćwiczysz.
Inną bardzo ważną częścią zestawu są paski oporowe, które łączą się z tyłu pasa, a następnie z nadgarstkami, wokół stawu kciuka. Jak sama nazwa wskazuje, zapewniają one opór przy pchaniu i uderzaniu, co jest jedną z kluczowych rzeczy w rutynie fitness Quell, a paski są wymienne, jeśli chcesz zaostrzyć trening. Miałem ustawiony najłatwiejszy opór i miałem problem z utrzymaniem formy przy uderzaniu do końca, więc powodzenia, jeśli ci się uda.
Mówię dużo o ciosach, ponieważ obecnie Quell opiera się głównie na boksie – to podstawa treningu. Zasadą przewodnią jest trening o wysokiej intensywności interwałowej, więc serie intensywnych ćwiczeń z aktywnością wyciszającą pomiędzy nimi – zazwyczaj trucht z miejsca na miejsce w grze. W tych sekcjach jest to trochę jak niekończący się biegacz, ponieważ używasz przycisków spustowych na kontrolerze, aby sterować sobą i zbierać jak najwięcej świecących plamek. Im więcej zdobędziesz, tym lepsza będzie twoja nagroda. Czasami skaczesz w powietrze z uniesionymi ramionami, aby zasygnalizować skok, lub kucasz, aby zasygnalizować poślizg, lub sprintujesz, aby zasygnalizować sprint. Następnie docierasz do polany, gdzie walczysz.
Stajesz twarzą w twarz z dwoma lub trzema przeciwnikami z rzędu, każdy z nieco inną taktyką i podejściem, które musisz trochę przestudiować, aby pokonać przeciwnika. Pomyśl o czymś w rodzaju Punch-Out!! Na przykład, niektórzy przeciwnicy wyrastają kolce po jednej stronie ciała, więc jeśli dźgniesz lub zahaczysz tę stronę ciała, otrzymasz obrażenia. Niektórzy przeciwnicy blokują ataki, więc musisz obserwować, gdzie są odkryci i atakować. Jeśli blokują wysoko: sierpowy. Niektórzy przeciwnicy wymagają kucania i skoków. Inni przeciwnicy wymagają dopasowywania ciosów w rytm akcji – sierpowy teraz, sierpowy teraz, dźgnięcie teraz. A niektórzy przeciwnicy po prostu wymagają szaleńczego ataku, aby jak najszybciej ich zmiażdżyć. Byłem w tym dobry; obrona nie była moją mocną stroną (dostajesz indywidualne wyniki).
Walka jest więc żywą i różnorodną rzeczą. Nie jest jak w Ring Fit, gdzie wybierasz ćwiczenie do powtórzenia, aby pokonać wrogów przed sobą, w stylu Pokémon opartym na turach. Jest bardziej w czasie rzeczywistym, jak gra akcji, w której uczysz się podstawowych wzorców ataku i obrony oraz szukasz okazji. Jest też trochę magii, którą możesz wykonać, trzymając przycisk twarzy i wysuwając obie ręce przed siebie, i chociaż użyłem tylko zaklęcia leczącego, uratowało mi to życie kilka razy. Jeśli zdarzy ci się umrzeć – zostać powalonym – zaczynasz od nowa tam, gdzie byłeś, z niewielką karą. To nic wielkiego.
Zarządzaj ustawieniami plików cookie
To, w co gram w Shardfall, gra, podoba mi się, ale obecnie jest to jedyna gra dostępna dla Quell. Jest wiele rzeczy, których nie widziałem, i wyraźnie jest tu doświadczenie, które wytrzyma wiele godzin gry, ale to nadal tylko jedna gra. Podobno trzy gry są w fazie rozwoju na przyszły rok, a nadchodzą aktualizacje i to, co brzmi jak mniejsze dodatkowe doświadczenia społecznościowe – to połączony ekosystem z innymi graczami – ale nic z tego jeszcze się nie zmaterializowało.
Wracając do wcześniejszego punktu: Quell wymaga komputera do grania. Nie jest to samodzielne urządzenie i mało prawdopodobne, aby nim było w przewidywalnej przyszłości, ponieważ jest to bardzo kosztowne przedsięwzięcie. Nie każdy ma komputer w pobliżu telewizora, co uważam za mylące w odniesieniu do materiałów promocyjnych Quell, ale w obronie firmy, jak wyjaśnia mi grupa założycieli i pracowników, wymagania systemowe są zaprojektowane tak, aby były wystarczająco niskie, aby Shardfall działał na laptopach – nawet starych. Trwają nawet badania, czy będzie działać na telefonach. Konsole również są badane. „Jest to w planie”, mówi mi współzałożyciel i dyrektor generalny Cam Brookhouse, chociaż nie brzmi to tak, jakby jeszcze rozmawiali z właścicielami platformy.
Quell wymaga również połączenia internetowego i miesięcznej subskrypcji w wysokości 5 funtów, aby móc grać, co nie jest świetne – szczególnie po zapłaceniu 190 funtów za pakiet Quell. Subskrypcja rzekomo umożliwia śledzenie statystyk sprawności fizycznej i funkcje łączności z innymi graczami – tabele wyników i inne rzeczy – ale ponieważ nie masz wyboru, musisz za nią zapłacić, nie jest to tak naprawdę propozycja wartości dodanej. Jest tam, naprawdę, aby zrekompensować niewielkie lub nieistniejące marże na sprzęcie. System jest obecnie sprzedawany za 190 funtów przy sugerowanej cenie detalicznej 300 funtów, chociaż nigdy nie był sprzedawany w tej najwyższej cenie. „Jesteśmy na tak wczesnym etapie, że strona cenowa tego jest eksperymentalna” – dodaje Brookhouse – „więc kto wie, czy kiedykolwiek będziemy go sprzedawać w pełnej cenie detalicznej 300 funtów”.
Jeśli chodzi o subskrypcję: nie wzrośnie. Przynajmniej nie w najbliższej przyszłości. „Nie ma planów podniesienia ceny subskrypcji w najbliższej przyszłości, a gdyby to miało nastąpić w dłuższej perspektywie, to dlatego, że ludzie otrzymywaliby o wiele więcej za swoje pieniądze” — mówi Brookhouse. „Byłoby to w parze z ulepszeniami oferty, a nie po prostu: 'Hej, zapłać więcej za to samo’”.
Mam więc pewne zastrzeżenia. Jest dość drogi, nie jest od razu przyjazny dla telewizora typu plug-and-play, tak jak Ring Fit, zakładając oczywiście, że masz Switcha, a firma jest stosunkowo nowa i nieprzetestowana. Ale jestem też pełen ekscytacji dla Quell. To w pewnym stopniu start-upowa firma technologiczna, ale wokół niej panuje przyjemny szum. Były problemy początkowe, o których przeczytasz w niektórych recenzjach klientów — kilka problemów z dostawcą, kilka problemów z taśmą oporową, kilka problemów z oprogramowaniem, kilka problemów z czujnikiem (kilka razy miał problemy z rozpoznaniem mojego sprintu) — ale we wszystkich tych przypadkach problemy są znane i zostały naprawione lub są naprawiane. Obserwują, słuchają i jeśli to konieczne, wysyłane są zamienniki. Ale sam wskaźnik wymiany wynosi mniej niż jeden procent. „To niezwykle, niezwykle niski” — mówi Brookhouse.
To początek podróży Quell – gra jest dostępna w pełnej wersji dopiero od maja, choć być może już… widziałem to na Kickstarterze przedtem (od tamtej pory się zmieniło). Większość niedociągnięć została wyeliminowana, choć niektóre pozostały, a jest więcej doświadczeń do dostarczenia – więcej różnorodności. Byłoby miło nie musieć walić-walić-walić za każdym razem, gdy grasz, chociaż spodziewam się, że to cię całkiem doprowadzi do formy, jeśli to zrobisz. Innymi słowy, mimo że jest to już przyjemne, jest jeszcze pewien potencjał do spełnienia. Czy tak się stanie, czy nie, nie wiem, ale zespół jest chętny i trudno nie dać się w jakiś sposób zarazić jego optymizmem. Sprzedaż jest najwyraźniej dobra, a „jesteśmy niezwykle dobrze skapitalizowani”, mówi Brookhouse, więc przyszłość wygląda świetlanie.
Chciałbym zagrać w to jeszcze raz. Moje mięśnie przyjemnie bolą po 20-minutowym treningu sprzed kilku dni i czuję tę roguelike’ową potrzebę, żeby zrobić to lepiej po raz drugi. Quell ma jeszcze długą drogę do przebycia, żeby urosnąć z 10 000 graczy do 15 milionów, jak Ring Fit, ale pościg już się rozpoczął.