Czarny mit: Wukong wyznaczył drugi najwyższy rekord gracza szczytowego w historii Steama spektakularny start chińskiej gry RPG akcji, która umieściła ją na szczycie listy światowych bestsellerów. To także świetna gra: w naszym artykule nazwaliśmy ją „mityczną grą RPG akcji z niezwykle dziwacznymi postaciami i odważnymi walkami z bossami” 87% opinii. To powinna być jedyna historia na temat Black Myth: Wukong dzisiaj, ale tak nie jest — to, co w innym przypadku byłoby uroczystą premierą, zostało napiętnowane przez kontrowersje, których studio GameScience najwyraźniej nie chce poruszać, w tym w niedawnym wywiadzie dla PC Gamer.
Wytyczne dla streamerów dotyczące Black Myth wyciekły przed premierą, ujawniając listę „czego nie robić” które obejmowały „feministyczną propagandę, fetyszyzację i inne treści, które podżegają do negatywnego dyskursu”, a także „treści związane z polityką, opiniami, wiadomościami itp. w chińskim przemyśle gier”. Te ograniczenia pochodziły od współwydawcy Hero Games i nie zostały udostępnione PC Gamer ani innym mediom prasowym. Oczywiście streamerzy i wszyscy inni natychmiast zaczęli rozmawiać o tematach, o których im zakazano mówić — efekt Streisand nigdy nie zawodzi.
Nie sposób nie postrzegać tych wytycznych dla streamerów jako kontynuacji wulgarnych i seksistowskich komentarzy założycieli GameScience, o których doniesiono w szeroko udostępnianym raporcie IGN na temat tego, jak studio „historia seksizmu komplikuje swoją podróż na zachód”.
GameScience w dużej mierze powstrzymywało się od wywiadów (przynajmniej z prasą zachodnią) od wczesnych etapów rozwoju Black Myth, ale rozmawiałem z przedstawicielem studia pod koniec lipca, aby porozmawiać o tworzeniu adaptacji Journey to the West dla magazynu PC Gamer. Podczas wywiadu zapytałem przedstawiciela — który poprosił, aby być wymienionym jako członek studia, a nie z imienia i nazwiska — czy mógłby odnieść się do szczegółów w raporcie.
„Nie mamy komentarza, przepraszamy” – powiedział Game Science za pośrednictwem tłumacza. „Chcemy tylko odpowiedzieć na pytania związane z grą i rozgrywką”.
To była frustrująca odpowiedź, biorąc pod uwagę, że spędziliśmy sporą część wywiadu, omawiając rozwój studia z małego zespołu do wystarczająco dużego, aby zająć się grą AAA dla jednego gracza, i pierwszą próbę adaptacji Journey to the West przez założycieli GameScience w poprzedniej grze MMO. Nasza rozmowa nie ograniczała się do szczegółów rozgrywki, ale „brak komentarza” było tym samym GameScience przekazane The Guardian podczas praktycznego pokazu w lipcu.
Ponieważ rozmawialiśmy o wyzwaniach związanych ze znalezieniem personelu do tak ambitnej gry, to początkowe wowser zwiastun ujawniający został częściowo zaprojektowany, aby pomóc w rekrutacji nowych talentów — zapytałem ponownie, czy kontrowersje i powtarzające się pytania wpłynęły na personel lub doprowadziły do jakichkolwiek wewnętrznych zmian w GameScience. Odpowiedź, ponownie, brzmiała „bez komentarza”.
Nie wiem, czy kierownictwo GameScience po prostu uważa, że w przeszłości nie było nic złego plakaty rekrutacyjne o charakterze seksualnymlub myślą, że odpowiedź tylko przysporzy im więcej problemów. Czy nadal podzielają opinie podobne do tych, które współzałożyciel Yang Qi zamieścił na blogu Weibo w 2013 r., stwierdzając, że gry, które lubią mężczyźni i kobiety, są determinowane „uwarunkowaniami biologicznymi”?
„Kiedy trzymałeś w ręku ciężki karabin maszynowy i strzelałeś do rządów we śnie, kobiety śniły o torbach, które wzbudziłyby zazdrość ich koleżanek” – napisał, według tłumaczenia IGN.
Jeśli GameScience nie popiera tego rodzaju wątpliwego zachowania z przeszłości, dlaczego nie przeprosi za nie prostym stwierdzeniem, że dojrzało na przestrzeni lat? Szczere czy nie, to łatwe wyjście, z którego skorzystało w przeszłości tysiące celebrytów, influencerów i ludzi biznesu. GameScience postanowiło z niego nie skorzystać.
Być może istnieją delikatne, wewnętrzne powody, dla których GameScience unika komentowania — istnieje ryzyko, że w jakiś sposób narazi się na konflikt organy regulacyjne, które ściśle kontrolują chiński rynek gier wideo(Na przykład jednym ze skomplikowanych szczegółów jest rzekome zdjęcie Qi pokazując środkowy palec byłemu prezydentowi Chin Mao Zedongowi, jako poinformowano w Yahoo! News). Ale to czysta spekulacja.
Trudno nie odczytać tej ciszy jako znaku, że GameScience nie ma za co przepraszać, skoro liczba recenzji na platformie Steam wynosi blisko 130 000, z czego 96% to pozytywne, co pokazuje, że milczenie studia nie miało większego wpływu.